Kåldolmar i Näs =)

Gårdagen sa bara swich... puts väck, precis som alla andra dagar känns det som =) Fy farao va fort det går... Förmiddagen gick åt till härlig promenad med Nett ocoh Zelma!! Sen väntade tvätt, byte av lakan som för övrigt var helt underbart att krypa ner i igår när vi gick och la oss!!! Jag grejjade hemma och Roger åkte en eväng till Kungsäter och fixade in en motor, sen fortsatte han grejja här utanför en stund... Sen var han väl värd en dusch =)

 Pappa började jobba idag, då har han haft 4 veckor... Vi sa i början av semestern att vi måste göra kåldolmar en dag, det försöker vi göra en gång på sommaren ute i Näs! Farmor gjorde alltid det förr och hon gjorde världens godaste kåldolmar!!! Precis som allas farmorar gör =) det e nog deras jobb tror jag, undras hur det kommer att bli när man själv blir gammal?? Kommer mina barn / barnbarn säga likadant?? Häftig tanke=)

I alla fall så var det ju hans sista dag igår och vi hann banne mig göra det på hans semester i alla fall =) Japp!!
När vi kom ut så var det dax att koka kålhuvuden så man kan lossa bladen, sen ska det skäras bort mittsträngar på dem (det hårda e inte precis mums). Sen blandas färsen och förr var det ju bara fläskfärs som gällde... Man hade ju inte råd med mer tänker jag... Man blandar ut det med ris dessutom... Då tänker en viktväktare SHIT!! Fläskfärs e ju inte direkt det nyttigaste såklart och gör man på nötfärs så får man ju äta fler... Men pappa sa att DET ÄR GODARE med fläskfärs... Vi körde på det och jag räknade ut att varje dolme skulle kosta 2 Propiont... Det e ju faktiskt inte alls farligt med tanke på att Familjen Dafgårds färdiga dolmar kostar 3 Propiont.. (Hm undras vad de har i dem...) I alla fall de blev kanon goda och alldeles som farmors =)

Det var jätte mysigt att göra dem tillsammans!! En familjedag!! När de stod i ugnen passade jag och mamma på gå en promenad i Näs... Där kan man snacka om energiintag!!! Det e något alldeles specielt med havsluften och att få vara hemma och ut och gå!! Det var oxå jätte härligt!!!

När vi kom hem stod nästan middagen på bordet!



Så här blev de!!


Efter en stärkande kopp kaffe bar det av hemmåt och vi hade tänkt ha lite myskväll jag och Roger... Men det blir ju aldrig som man tänkt precis... En mycket vaken liten höna...ja ja det kan man inte riktigt råda bot på ännu, de gör lite som de vill bebisar... Men vi hade en MYCKET vaken liten miniman med!! Så ja han fick ju med vara uppe och mysa efter att försökt somna i sin säng i en timme, det funkade inte...

Det blev kaffe, exotisk fruktsallad på färsk frukt och glass på kvällen... GOTT!! Vi satt o kollade på någon film fast jag hann liksom inte med, vi bytade barn eftersom ed vart hungriga och efterhand som orken tröt emmelanåt... Det e katten va de e pigga om de e pigga kan man ju säga!! Nåja vid 11 somnade två små barn, en i mon famn ammandes och en som jag stoppade om i sin säng... Sen var mamman och pappan så trötta de med så då var MYSKVÄLLEN slut och vi somnade ganska nabbt vi med... Nåja det e en småbarnsförälders tid det =)

Nu e det ny dag och vi ska strax äta en smarrig frukost... Sen väntar en hund på att få gå ut (hoppas att det inte regnar då)...

Ha en bra dag!! Kram kram!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0