Mystid hemma!!

God morgon alla monsterdiggare!!
 
Njuter faktiskt enormt av min tre bonusdagar! Detta var precis just det som jag behövde!! Bara ta det lugnt, vara, mysa, njuta av att inte göra ett skit! Gårdagen spenderades i soffan med min lilla Loppa, halvslumrandes tittade vi på film efter film efter film, hade så svårt att vakna... Strax innan jag skulle hämta Ellioth ringde mormor och undrade om vi var hemma =) Åh jaa det var vi ju och hon var snäll & åkte o hämtade Ellioth i skolan! Han blev såå glad!! Kaffe & fika till de andra! Sen var jag nästan människa!
 
Kollade på nyheterna igår och jag blev änna upprörd!! Det är väl inte klokt, nu vill alliansen (fattades väl bara det) göra om den obligatoriska grundskolan till 10 år!! F-klassen ska bli obligatorisk skolplikt med... Enligt dem är det för att höja kunskapsnivån på landet, för att barn som inte når målen ska ha samma grund att stå på ... Låter ju fint men sen kommer det till att om barnen inte når målen för att ta sig upp till gymnasiet så kan man få ett extra år inom grundskolan för att läsa extra på sv, ma & eng då det oftast är där målen inte nås... Eller obligatorisk sommarskola!! My god!! Det låter ju otroligt vackert....
 
Men min fasa som förskollärare är att nu ligger F-klassen under läroplanen för förskolan och där arbetar man med strävansmål och att lära genom LEK! Skolans läroplan baseras på uppnåendemål! Det är en himla skillnad, när kommer betygen från årskurs 1? Jag blir lite mörkrädd, denna skolreform kräver helt annat underlag med lärare och resurser för att barnen ska få behöriga lärare! Det kommer att bli svårt att få behöriga lärare till alla dessa klasser...
 
Såå då har jag fått spytt lite galla på Alliansen! Det kommer nog bli ett hett ämne i det nya valarbetet! Ni kan ju säkert gissa vad jag INTE kommer att rösta på =) Detta kanske är första gången man kommer att vara insatt i valarbetet =)
 
Nä nu ska jag spendera min tid med min lilla Loppa som vill spela spel =) Me like alot!!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0